Łatwopalność samochodów elektrycznych – fakty i mity

Łatwopalność samochodów elektrycznych – fakty i mity

Łatwopalność samochodów elektrycznych – fakty i mity

18.06.2023

Samochody elektryczne zdobywają coraz większą popularność ze względu na swoją ekologiczność i oszczędność paliwa. Dzięki braku emisji spalin podczas jazdy, przyczyniają się do redukcji zanieczyszczeń powietrza oraz zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Ponadto, niższe koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych, wynikające z niższych kosztów energii elektrycznej w porównaniu do paliwa, przyciągają coraz większą liczbę konsumentów. Jednak w miarę wzrostu liczby samochodów elektrycznych na drogach, pojawiły się […]

Samochody elektryczne zdobywają coraz większą popularność ze względu na swoją ekologiczność i oszczędność paliwa. Dzięki braku emisji spalin podczas jazdy, przyczyniają się do redukcji zanieczyszczeń powietrza oraz zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Ponadto, niższe koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych, wynikające z niższych kosztów energii elektrycznej w porównaniu do paliwa, przyciągają coraz większą liczbę konsumentów.

Jednak w miarę wzrostu liczby samochodów elektrycznych na drogach, pojawiły się również pewne obawy dotyczące łatwopalności. Przez wzgląd na innowacyjność i stosowanie baterii litowo-jonowych, niektórzy ludzie obawiają się, że samochody elektryczne mogą być bardziej podatne na pożary czy wybuchy. Warto jednak zaznaczyć, że te obawy często wynikają z nieprawdziwych informacji lub niejasności wiedzy na temat technologii samochodów elektrycznych.

Przyjrzyjmy się zatem pięciu faktom i pięciu mitom związanym z łatwopalnością aut elektrycznych, aby rozwiać ewentualne niejasności i dostarczyć rzetelnych informacji.

FAKTY

1.Niższe ryzyko palności:

Samochody elektryczne są generalnie mniej podatne na zapalenie się w porównaniu z ich odpowiednikami benzynowymi. Według National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) w Stanach Zjednoczonych wskaźnik występowania pożarów w pojazdach elektrycznych wynosi 0,19 na 1000 pojazdów, podczas gdy w przypadku tradycyjnych pojazdów benzynowych wskaźnik ten wynosi 0,55 na 1000 pojazdów.

2.Surowe normy bezpieczeństwa:

Producenci poddają pojazdy elektryczne rygorystycznym normom bezpieczeństwa podczas opracowywania i produkcji. Obejmuje to szeroko zakrojone testy w celu zapewnienia integralności zestawu akumulatorów, ochrony przed ucieczką termiczną oraz odpowiednich systemów przeciwpożarowych. Te środki bezpieczeństwa znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia pożaru.

3.Zaawansowane systemy zarządzania baterią (BMS):

Nowoczesne pojazdy elektryczne wykorzystują zaawansowane systemy zarządzania baterią (BMS), które stale monitorują temperaturę, napięcie i stan naładowania baterii. W przypadku wykrycia jakichkolwiek anomalii BMS może podjąć działania zapobiegawcze, aby zapobiec przeładowaniu, przegrzaniu lub innym niebezpiecznym warunkom, dodatkowo minimalizując ryzyko pożaru.

4. Projekt zestawu baterii:

Baterie pojazdów elektrycznych są zaprojektowane z wieloma warstwami ochrony. Wyposażone są w solidne obudowy wykonane z materiałów ognioodpornych, takich jak aluminium z powłoką ceramiczną, aby zapewnić integralność strukturalną i ograniczyć rozprzestrzenianie się ognia. Ponadto pakiety akumulatorów są zaprojektowane tak, aby izolować uszkodzone ogniwa, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się niekontrolowanej temperatury w całym pakiecie.

5.Gotowość do reagowania kryzysowego:

Ratownicy przechodzą specjalistyczne szkolenie w zakresie postępowania w wypadkach pojazdów elektrycznych i pożarach. Są wyposażeni w wiedzę i narzędzia niezbędne do bezpiecznego radzenia sobie z incydentami związanymi z pojazdami elektrycznymi, w tym w odpowiednie techniki odłączania zasilania akumulatorów i specjalistyczne metody gaszenia pożarów, zapewniające skuteczną reakcję i łagodzenie skutków.


MITY

1. Pojazdy elektryczne częściej się zapalają:

Wbrew powszechnemu przekonaniu, samochody elektryczne nie zapalają się częściej niż pojazdy napędzane benzyną. Jak wspomniano wcześniej, pojazdy elektryczne mają niższy wskaźnik występowania pożarów. Kiedy jednak dochodzi do pożarów pojazdów elektrycznych, mogą one przyciągnąć większą uwagę mediów, co prowadzi do fałszywego postrzegania zwiększonego ryzyka.

2.Baterie litowo-jonowe są wysoce łatwopalne:

Chociaż prawdą jest, że akumulatory litowo-jonowe mogą w pewnych okolicznościach stanowić zagrożenie pożarowe, nowoczesne akumulatory pojazdów elektrycznych są zaprojektowane z wieloma funkcjami bezpieczeństwa, aby zminimalizować to ryzyko. Skład chemiczny akumulatora w połączeniu z efektywnym zarządzaniem termicznym i zaawansowanym systemem BMS znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo niekontrolowanego wzrostu temperatury i pożaru.

3.Woda nie może ugasić pożarów pojazdów elektrycznych:

Woda może skutecznie ugasić pożar pojazdu elektrycznego. W większości przypadków metody gaszenia wodą lub pianą są wystarczające do stłumienia i schłodzenia pożaru pojazdu elektrycznego. Służby ratownicze są przeszkolone w zakresie odpowiedniego postępowania z takimi incydentami, a także wdrożono specjalne protokoły postępowania w przypadku potencjalnego ryzyka związanego z baterią.

4.Pożary pojazdów elektrycznych powodują eksplozje:

Pożary pojazdów elektrycznych rzadko powodują eksplozje. Chociaż mogą wystąpić sytuacje, w których akumulator emituje dym, płomienie, a nawet wybuchy z powodu ucieczki termicznej, ryzyko rzeczywistej eksplozji jest bardzo niskie. Ratownicy są szkoleni w zakresie skutecznego rozpoznawania i łagodzenia takich zagrożeń.

5.Pożary pojazdów elektrycznych są niemożliwe do ugaszenia:

Pożary pojazdów elektrycznych nie są niemożliwe do ugaszenia. Strażacy przechodzą specjalistyczne szkolenie w zakresie technik gaszenia pożarów pojazdami elektrycznymi, w tym przy użyciu określonych narzędzi i środków gaśniczych. Chociaż gaszenie pożaru pojazdu elektrycznego może wymagać dodatkowych środków ostrożności, jest to zadanie wykonalne dla odpowiednio przeszkolonych ratowników.

Dowody jasno wskazują, że pojazdy elektryczne mają niższy wskaźnik występowania pożarów w porównaniu z pojazdami napędzanymi benzyną. Dzięki rygorystycznym normom bezpieczeństwa, zaawansowanym systemom zarządzania akumulatorami i dedykowanym protokołom reagowania w sytuacjach awaryjnych, pojazdy elektryczne są projektowane tak, aby zminimalizować ryzyko pożaru i zapewnić skuteczne łagodzenie skutków zdarzenia. Zrozumienie tych faktów ma zasadnicze znaczenie dla wzmocnienia zaufania publicznego do bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych i rozwiania nieuzasadnionych obaw dotyczących ich łatwopalności.