Jak kupić używany samochód elektryczny?

Jak kupić używany samochód elektryczny?

Jak kupić używany samochód elektryczny?

15.06.2022

Jak kupić używany samochód elektryczny?  Nowe auta elektryczne to niemały wydatek, dlaczego by zatem nie pomyśleć nad kupnem używanego elektryka? Wiele osób stojących przed wyborem auta, zadaje sobie pytanie: czy kupno używanego samochodu elektrycznego to dobry pomysł?  Odpowiadamy: tak… o ile posiadasz odpowiednio duży budżet. W trakcie pisania tego artykułu mamy końcówkę 1 połowy roku 2022. Na rynku wtórnym można znaleźć […]

Jak kupić używany samochód elektryczny? 

Nowe auta elektryczne to niemały wydatek, dlaczego by zatem nie pomyśleć nad kupnem używanego elektryka? Wiele osób stojących przed wyborem auta, zadaje sobie pytanie: czy kupno używanego samochodu elektrycznego to dobry pomysł? 

Odpowiadamy: tak… o ile posiadasz odpowiednio duży budżet. W trakcie pisania tego artykułu mamy końcówkę 1 połowy roku 2022. Na rynku wtórnym można znaleźć wiele hybryd i niewiele aut elektrycznych. Sprawdziliśmy pewien popularny polski serwis z ogłoszeniami dotyczącymi sprzedaży aut. 

Dwoma kryteriami jakie zaznaczyliśmy była cena do 100 tysięcy złotych i bezwypadkowość auta. Po nałożeniu filtrów otrzymaliśmy jedynie… 70 wyników. To naprawdę niewiele, biorąc pod uwagę, że w serwisie tym znajdziemy około 180 tysięcy ofert. Natomiast bezkolizyjnych aut w przedziale cenowym od 100 do 200 tysięcy złotych, jest już ponad 300 egzemplarzy. 

Sprawne auta z rynku wtórnego to dalej duży wydatek, ale załóżmy że dysponujemy odpowiednio dużym budżetem i chcemy kupić używane auto elektryczne, w Polsce lub sprowadzić je z za granicy.

Na co zwrócić uwagę kupując używane auto elektryczne? 

  1. Numer VIN – Przede wszystkim, dobrze sprawdź historię samochodu elektrycznego. Może się okazać, że auto sprowadzane z zagranicy to tylko puszka metalu, której cena powinna zostać ustalona na podstawie wartości kilograma metalu, w najbliższym skupie złomu. Dlaczego? Używany pojazd sprowadzany z zagranicy może nie zostać zarejestrowany, ponieważ ubezpieczyciel orzekł szkodę całkowitą auta. Problem ten dotyczy każdego samochodu, nie tylko elektryków. Wielokrotnie zdarzało się, że do nowych nabywców trafiały naprawione, odnowione samochody, które na drogę nie powinny nigdy więcej wyjechać,
  2. Stan baterii – kupując samochód, którego bateria była mocno eksploatowana, musimy liczyć się ze spadkiem zasięgu samochodu, lub w skrajnych przypadkach z koniecznością wymiany baterii na nową. Warto podkreślić, że wymiana i zakup nowej baterii to koszt rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Istnieją także warsztaty, które oferują regenerację baterii, z upływem czasu liczba takich warsztatów z pewnością będzie rosła,
  3. Stan karoserii,
  4. Układ hamulcowy – przez wzgląd na inną specyficzną pracę silników w samochodach elektrycznych, związaną z odzyskiwaniem energii, tarcze hamulcowe mogą zacząć… rdzewieć,
  5. Rodzaj gniazda ładowania samochodu – samochody elektryczne posiadają 3 różne typy gniazd ładowania: CHAdeMO, Typ 1 i Typ 2. I właśnie aut z gniazdem Typu 2 zalecamy szukać. Dlaczego? Ponieważ auta dedykowane rynkowi europejskiemu posiadają  gniazda Typu 2, spełniające wymogi UE. Należy także podkreślić, że publiczne stacje ładowania obsługują wyłącznie auta z gniazdami Typu 2.

Pamiętajmy jednak, że z roku na rok, na drogach pojawiać się będzie coraz więcej aut elektrycznych, które stopniowo wyprą auta spalinowe. Oznacza to, że rynek wtórny również się rozrośnie, co jednocześnie przełoży się spadek cen samochodów elektrycznych.