Czy można ładować samochód elektryczny do pełna

Czy można ładować samochód elektryczny do pełna

Czy można ładować samochód elektryczny do pełna

12.07.2022

Dlaczego nie można ładować auta elektrycznego do pełna? Jeżeli przesiadasz się z auta spalinowego na elektryczne pamiętaj, że powinieneś zmienić wiele swoich przyzwyczajeń. Dlaczego? Weźmy pod lupę tankowanie. Tankowania samochodu spalinowego do pełna ma sens, jednak w przypadku samochodu elektrycznego takie „tankowanie pod korek”, będzie miało negatywny skutek. Dlaczego? Powodów jest kilka. Doświadczeni i przede wszystkim świadomi użytkownicy samochodów EV, nigdy nie ładują do pełna, ani też nie […]

Dlaczego nie można ładować auta elektrycznego do pełna?

Jeżeli przesiadasz się z auta spalinowego na elektryczne pamiętaj, że powinieneś zmienić wiele swoich przyzwyczajeń. Dlaczego? Weźmy pod lupę tankowanie. Tankowania samochodu spalinowego do pełna ma sens, jednak w przypadku samochodu elektrycznego takie „tankowanie pod korek”, będzie miało negatywny skutek.

Dlaczego?

Powodów jest kilka. Doświadczeni i przede wszystkim świadomi użytkownicy samochodów EV, nigdy nie ładują do pełna, ani też nie pozwalają by auto rozładowało się zupełnie do zera. Taki niewłaściwy sposób użytkowania, może nieść ze sobą negatywne skutki i prowadzić do zmniejszenia się wydajności baterii.

  • Korzystanie z akumulatora cyklicznie rozładowując go do zera i ładując do poziomu 100%, przyśpieszy proces degradacji ogniw. Jeżeli zatem nie wybierasz się w daleką trasę i nie będziesz korzystać z pełnego zasięgu – nie przekraczaj naładowania na poziomie 80-90%. Wielu producentów ładowarek do samochodów EV, umożliwia w swoich urządzeniach ustawienie indywidualnego poziomu naładowania.
  • Samochód którego akumulator został naładowany do pełna, zużywa więcej prądu i hamuje w inny sposób. W pełni naładowany akumulator powoduje wyłączenie funkcjonowania rekuperacji, czyli odzyskiwania energii w trakcie hamowania. Dzięki funkcjonującej rekuperacji, samochód nie hamuje wyłącznie hamulcami, ale także napędem, co znacznie zmniejsza zużycie energii.
  • Zużywanie prądu w akumulatorze do prawie zerowego zakresu wiąże się z ryzykiem, że zwyczajnie nie zdążymy dojechać do stacji ładowania. W takim wypadku pozostaje nam… Wezwać lawetę.

Samochodów elektrycznych nie należy ładować do pełna, jednak kiedy potrzebujemy pełnego zasięgu i jedynie sporadycznie zdarza nam się „tankować” akumulator do zakresu 100% – spokojnie. Akumulator wcale nie padnie tak szybko.

Producent przewidział taki problem, dlatego auta elektryczne posiadają wbudowany bufor, który zapobiega rozładowaniu się akumulatora do 0% i uniemożliwia naładowanie baterii do 100%. Takie rozwiązanie skutecznie chroni baterię przed nierozsądnymi użytkownikami 😉